روان پزشک-متخصص اعصاب وروان

دکتر محمد رضا شمس انصاری

روان پزشک-متخصص اعصاب وروان

دکتر محمد رضا شمس انصاری

سردرد-میگرن

سردرد و میگرن


بش از 28 ملیون آمریکایی – 3 برابر زنان بیشتر از مردان – از سردرد میگرن رنج می برند، نوعی از سردرد که اغلب شدید است.اگرچه هر سر دردی می تواند بدبخت کننده باشد، یک سردرد میگرن اغلب ناتوان کننده است. در برخی موارد این سردرد های دردناک بعد از یا همراه با یک علامت هشدار دهنده حسی یا پیش درآمد (Aura) است، مانند برق نور، نقاط تیره یا سوزش و خارش در بازوها یا پا. یک سردرد میگرن اغلب همراه با دیگر علائم و نشانه ها است، مانند تهوع ،  استفراغ و حساسیت زیاد به نور و صدا. سردرد میگرن می تواند آزار دهنده باشد و ممکن است موجب ناتوان ساختن شما برای ساعت ها و حتی روزها شود.

 

خوشبختانه، مدیریت سردرد میگرن در دهه اخیر به مقدار قابل ملاحظه ای بهبود یافته است . اگر شما در گذشته یک پزشک را دیده و موفقیتی نداشتید، زمان آنست که وعده ملاقاتی مجدد داشته باشید. اگرچه هنوز علاج وجود ندارد، داروها می توانند دفعات سردرد میگرن را کم کرده و درد را در زمان شروع متوقف کنند. داروهای صحیح در ترکیب با کمک به خویش و تغییرات در شیوه زندگی ممکن است یک تفاوت چشمگیر برای شما ایجاد کند.

 

علائم و نشانه ها

 

یک حمله سردرد میگرن بارز تولید برخی یا همه این علائم و نشانه ها می کند:

 

-          دردهای متوسط تا شدید- خیلی از سردرد های میگرن باعث احساس درد فقط یک طرف شده سر شده ، در حالی که برخی تجربه درد در دو طرف سر را دارند.

-          سردرد با کیفیت نبض و تیر کشیدن.

-          درد با فعالیت جسمی بدتر می شود.

-          درد مانع فعالیت های عادی روزانه می شود.

-          تهوع همراه یا بدون استفراغ

-          حساسیت به نور و صدا

 

وقتی که بدون درمان رها شود، یک سردرد میگرن مشخصا بین 4 تا 72 ساعت طول می کشد، ولی فراوانی وقوع آنها می تواند از فردی به فرد دیگر متغیر باشد. فرد ممکن است میگرن را چندین بار در ماه یا یک تا دو بار در سال داشته باشد.

 

همه سردرد های میگرن مشابه نیستند. بیشتر افراد از سردرد میگرن بدون پیش درآمد رنج می برند، که قبلا شایعترین نوع میگرن نامیده شد. برخی میگرن با پیش آگهی دارند، که قبلا موسوم به میگرن کلاسیک بوده است. اگر شما در دومین دسته قرار دارید، شما دارای پیش آگهی حدود 15 تا 30 دقیقه قبل از اینکه سردرد شروع شود هستید.آنها ممکن است بعد از شروع سردرد ادامه یابد یا حتی بعد از اینکه سردرد شروع شد شروع شود. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

 

-          افروزه های جرقه ای نورانی

-          خطوط زیگ زاک خیره کننده در میدان دید

-          نقاط کوری که به آهستگی در دید شما توسعه می یابد.

-          مور مور کردن، احساس سوزن سوزنی شدن در یک بازو یا پا.

-          بندرت، ضعف یا مشکلات گفتاری و زبانی

 

چه پیش درآمد باشد یا نباشد ، شما ممکن است احساس یک یا بیشتر اخطار قبلی چندین ساعت یا یک روز یا درست قبل از اینکه سردرد شما بروز کند داشته باشید. شامل:

 

-          احساس سرخوشی یا انرژی مضاعف

-          ویار (هوس)به شیرینی

-          تشنگی

-          خواب آلودگی

-          عدم توانایی یا افسردگی

 

نشانه های سردرد میگرن در اطفال

 

میگرن مشخصا در کودکی، نوجوانی یا اوایل بلوغ شروع می شود و ممکن است هر چه سن بالاتر رود دفعات و شدت آن کمتر شود. بچه های با سن 1 سالگی می توانند این سردرد را داشته باشند. بعلاوه رنج جسمی ، سردرد های شدید معمولا موجب غیبت از مدرسه شده و مراجعه به اورژانس را افزایش می دهد، به همان نسبتی که موجب از دست رفتن ساعات کاری برای والدین نگران می شود.

 

میگرن در کودکان تمایل به کمتر طول کشیدن دارد. اما درد می تواند ناتوان کننده و همراه با تهوع، استفراغ، سبکی سر و افزایش حساسیت به نور باشد. یک سردرد میگرن در بچه ها تمایل به اتفاق افتادن در هر دو طرف سر را دارد، و پیش درآمد های بینایی نادر است. هر چند که، بچه ها علائم و نشانه های اخطار قبلی را دارند مانند:

 

-          خمیازه

-          خواب آلودگی یا بیحالی

-          ویار و هوس برای غذاهایی مانند شکلات، سو سیس، غذاهای نیم روز شیرین، ماست و موز

 

بچه ها همچنین ممکن است تمامی علائم و نشانه های یک سردرد میگرن را داشته باشند مانند تهوع ، استفراغ، افزایش حساسیت به نور و صدا اما بدون درد در سر. این " میگرن شکمی" می تواند تشخیص مشکلی داشته باشد.

 

خبر خوب اینکه برخی از داروهایی که برای بزرگسالان مفید هستند همچنین برای کودکان کارآیی دارند. در صورتی که بچه شما سردرد دارد ، با متخصص اطفال صحبت کنید. او ممکن است کودک را به یک متخصص اعصاب داخلی اطفال ارجاع دهد.

 

علل

 

اگرچه هنوز در باره سردرد ناشناخته مانده است، برخی تحقیقات فکر می کنند که میگرن ممکن است به علت تغییرات کارکردی در سیستم عصب سه قلو trigeminal nerve ، یک گذرگاه عمده درد در سیستم عصبی شما ، و به هم خوردن تعادل در مواد شیمیایی مغز ، شامل سروتونین، که پیام های درد را تنظیم کرده که از طریق این گذرگاه رد شود باشد.

 

در خلال سردرد، میزان سروتونین کاهش می یابد. تحقیقات بر این باور است که این باعث می شود که عصب سه قلو ترشح ماده ای به نام نوروپپتیدneuropeptide  می کند که به طرف پوشش هی خارجی مغز شما حرکت می کند. آنجایی که موجب گشاد شدن عروق خونی شده و ملتهب میگردد. و در نتیجه سردرد ایجاد میگردد.

 

چون میزان منیزیوم ، یک ماده معدنی که در عمل عصب درگیر است ، همچنین درست قبل از یا در خلال سردرد میگرن پایین می افتد، احتمال دارد که کاهش منیزیوم ممکن است علت گیر کردن سلول های عصبی مغز باشد.

 

راه اندازهای سردرد میگرن

 

علاوه بر مکانیسم دقیق سردرد ها ، تعدادی از چیزها ممکن است باعث راه اندازی آن شوند. راه اندازهای شایع سردرد میگرن شامل:

 

-          تغییرات هورمونی. اگر چه ارتباط دقیق بین سردرد و هورمون ها مشخص نیست، تغییرات در میزان استروژن و پروژسترون به نظر می آید که باعث راه اندازی سردرد در خیلی از زنان با سردرد میگرن می شود. زنان با یک تاریخچه میگرن اغلب گزارش سردرد درست قبل از یا در خلال عادت ماهیانه خود می کنند.دیگران گزارش میگرن در خلال حاملگی یا یائسگی می کنند. داروهای هورمونی مانند قرص های ضد حاملگی و هورمون های جایگزین درمانی، همچنین ممکن است میگرن را بدتر کند.

 

-          غذاها. اغلب غذاها باعث راه اندازی سردرد در برخی افراد می شود. شایعترین متخلفان شامل الکل، بخصوص آب جو و شراب قرمز، پنیر کهنه، شکلات، مخمرها، ترشی و سرکه، غذاهای ترد شده در آب لیمو یا ماست، آسپارتام، کافئین، منو سدیم گلوتامات – یک ماده کلیدی در برخی غذاهای آسیایی، اغلب چاشنی ها، و خیلی از غذاهای کنسرو شده و فرآوری شده هستند. از یک وعده غذا فرار کردن و همچنین گرسنگی می تواند میگرن را راه اندازی کند.

 

 

-          استرس. یک دوره از کار سخت که به دنبال آن استراحت و شل کردن بدن باشد ممکن است منجر به میگرن ضعیف شده بشود. استرس در محیط کار یا خانه همچنین می تواند موجب تحریک میگرن شود.

 

-          محرک های حسی. نورهای شدید و درخشش خورشید می تواند سردرد تولید کند. بوهای غیر معمولی هم می تواند- شامل رایحه های خوشبو، مثل عطر ها و گلها، و بوهای نامطبوع مانند تینر و بوی سیگار در محیط.

 

 

-          عوامل جسمی. فعالیت جسمی شدید، شامل فعالیت جنسی، ممکن است موجب تحریک میگرن شود. تغییرات در الگوی خواب- شامل خواب زیاد یا خواب خیلی کم- همچنین می تواند باعث آغاز میگرن شود.

 

-          تغییرات در محیط زیست. تغییر آب و هوا، فصل ها، میزان ارتفاع، فشار جو یا تغییر زمان منطقه ای می تواند سردرد میگرن تسریع کند.

 

 

-          داروها. اغلب داروها می توانند میگرن را تشدید کنند.

 

عوامل خطر

 

بسیاری از افراد با میگرن دارای تاریخچه خانوادگی میگرن هستند. اگر هر دو والدین میگرن دارند، شما شانس زیادی برای داشتن آن دارید. حتی اگر یکی از والدین شما میگرن داشته باشد، شما هنوز در خطر زیادی برای گرفتن میگرن هستید.

 

شما همچنین در میزان خطر نسبتا بیشتری هستید اگر جوان و زن هستید. در حقیقت زنان 3 برابر بیشتر از مردان شانس گرفتن میگرن دارند.سردرد تمایل به درگیر کردن پسرها و دخترها به نسبت مساوی در زمان کودکی دارد ولی در دخترها بعد از بلوغ افزایش می یابد.

 

اگر شما یک زن با میگرن هستید، شما ممکن است یافته باشید که سردرد در زمان عادت ماهیانه بدتر می شود. آنها ممکن است تغییر کنند در زمان حاملگی یا یائسگی. خیلی از زنان گزارش می دهند که سردرد آنها در اواخر حاملگی بهتر می شود، اما دیگران گزارش میکنند که سردرد آنها در سه ماهه اول بدتر می شود. اگر حاملگی یا عادت ماهیانه بر روی میگرن شما تاثیر میگذارد، میگرن شما همچنین بدتر خواهد شد اگر قرص های ضد بارداری استفاده نمائید یا از هورمون های جایگزینی درمانی استفاده کنید.

 

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم

 

میگرن یک اختلال مزمن است، اما آنها اغلب تشخیص داده نمیشوند و درمان نمی گردند. اگر شما علائم و نشانه های میگرن را تجربه کردید، آنها را رد یابی و حملات را ثبت کنید و اینکه چگونه آنها را درمان کردید.سپس یک وعده ملاقات با پزشکتان بگذارید برای بحث راجع به میگرن خود و تصمیم برای برنامه درمانی.

 

اگر شما یک برنامه درمانی وقتی که حمله میگرنی شروع میشود ندارید ، از داروهای پیشخوان داروخانه ها مانند ایبوپروفن(ادویل،موترین،و غیره)، ناپروکسن، یا آسپرین یا دیگر اقدامات مراقبت از خود برای یک تا 2 روز  استفاده کنید. اگر شما راحت نشدید ، پزشک خود را ملاقات نمائید. به بچه های زیر 16 سال آسپرین ندهید بخاطر خطر سندرم Reyes ری ، یک بیماری نادر ولی بالقوه کشنده .

 

حتی اگر شما تاریخچه سردرد دارید، در صورتی که الگوی آن عوض شد یا ناگهان احساس تفاوت در سردرد خود کردید با پزشک خود سریعا ملاقات کنید یا به اتفاقات اورژانس مراجعه نمائید در صورتی که هر یک از علائم و نشانه های زیر را دارید ، که ممکن است اشاره به دیگر مشکلات خیلی جدی پزشکی مانند تکان و صدمه مغزی باشد.

 

-          یک سردرد، شدید و تند مانند غرش رعد.

-          یک سردرد شدید جدید که در یک طرف سر شما واقع نشده است.

-          سردرد همراه با تب، سفتی گردن، بثورات جلدی، گیجی، تشنج، دو بینی، ضعف، بی حسی یا مشکل در صحبت کردن.

-          سردرد بعد از یک ضربه مغزی، بخصوص اگر سردرد بدتر شود.

-          سردرد بعد از یک گلودرد یا عفونت تنفسی

-          سردرد مزمنی که بعد از سرفه کردن، فعالیت، حرکات پیچشی یا یک حرکت ناگهانی بدتر شود

-          سردرد جدیدی که بعد از 35 سالگی باشد.

 

احتمالا سردرد شما علامتی از یک بیماری وخیم نیست. اما در تعداد کمی از موارد ، سردرد ممکن است نشانه ای از یک لخته خون یا تومور مغزی باشد. آنها همچنین ممکن است نشانه ای از آرتریت تمپورال باشد – یک وضعیت، نادر و در ارتباط با سردرد که معمولا افراد بالای 55 سال را درگیر و اگر درمان نشوند منجر به کوری یا سکته می شوند.

 

غربالگری و تشخیص

 

اگر شما یک سردرد میگرن بارز یا تاریخچه خانوادگی خانوادگی میگرن دارید، پزشک شما بر اساس تاریخچه پزشکی و یک معاینه بالینی تشخیص خواهد داد. اما اگر سردرد شما غیر معمول، شدید یا ناگهانی است ، پزشک شما ممکن است توصیه به برخی آزمایشات برای رد کردن علل احتمالی درد شما بکند.

 

شما همچنین باید تست بینایی شوید، یک سی تی اسکن CT scan از سر یا ام آر آیMRI  -یک شیوه تشخیصی تصویری که ترکیبی از دامنه های مغناطیسی قوی ، امواج رادیویی و تکنولوژی کامپیوتر است و تولید تصاویر واضح از ارگان های داخلی شما میکند، از جمله از مغز. در خلال یک ام آر آی ، شما بر یک میز مخصوص دراز می کشید در حالی که نشانگر ها بررسی های لازم را از زوایای مختلف از سر شما به عمل می آورند. یک روند کامپیوتری اطلاعات را به صورت سه بعدی در می آورد.

 

اگر پزشک شما مشکوک به یک بیماری زمینه ای، مانند مننژیت یا خونریزی زیر پرده عنکبوتیه مغزSubarachnoid hemorrhage شد ، او ممکن است توصیه به انجام کشیدن مایع مغزی نخاعی از طریق مهره های کمر Lumbar puncture کند. در این روش، یک سوزن نازک بین دو مهره در قسمت پایین کمر برای کشیدن یک نمونه از مایع مغزی نخاعی CSF برای تجزیه آزمایشگاهی فرو میکنند. این روش حدود 30 دقیقه طول میکشد. شما ممکن است احساس فشار کنید وقتی که مایع کشیده می شود و یا بعد از آن سردرد داشته باشید به علت افت فشار مایع مغزی. این عمل همراه با خطرات دیگری نیست جز مقدار کمی خطر ایجاد عفونت.

 

عوارض

 

بعضی اوقات کوشش شما برای کنترل درد ایجاد مشکلات میکند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و آسپرین، ممکن است ایجاد عوارض جانبی مانند دل درد، خونریزی و زخم، بخصوص اگر در مقدارهای زیاد یا برای مدت طولانی استفاده شود.

 

بعلاوه، اگر شما از داروهای روی پیشخوان داروخانه ها  یا داروهای تجویزی برای سردرد بیش از 2 تا 3 بار در هفته یا در مقدار زیاد استفاده میکنید، شما ممکن است خود را در معرض عوارض وخیم موسوم به سردرد های برگشتنی کنید. اگر چه این داروها میتواند به شما آرامش موقت میدهد، ولی در حقیقت شروع کننده و علت سردرد است. شما سپس استفاده بیشتری از دارو میکنید، که شما را در حلقه ای معیوب به دام می اندازد. اگر شما دچار سردرد ارجاعی شدید با پزشک خود صحبت کنید.

 

درمان

 

در یک زمان آسپیرین تقریبا تنها درمان در دسترس برای سردرد ها بود. اکنون داروهایی طراحی شده اند که مخصوص درمان میگرن هستند. چندین دارو که بطور معمول برای درمان دیگر وضعیت ها استفاده میشوند همچنین ممکن است کمک به رفع میگرن در برخی افراد کنند. همه این داروها در دو دسته قرار میگیرند:

 

-          داروهای ضد درد. اینها متوقف کننده درد زمانی که شروع میشوند هستند.

-          داروهای پیشگیری کننده. اینها کاهش دهنده یا جلوگیری کننده از یک سردرد میگرن هستند.

 

انتخاب یک استراتژی پیشگیری کننده یا از بین برنده درد بستگی به شدت و تکرار سردرد شما دارد، درجه ناتوان کنندگی سردرد شما و دیگر وضعیت های پزشکی که ممکن است شما داشته باشید . شما را کاندید برای درمان پیشگیری کننده میکند اگر شما دارای 2 یا بیشتر حمله های ناتوان کننده در هفته هستید، اگر داروهای ضد درد کمک کننده نیستند یا اگر شما میگرن غیر عادی دارید.

 

برخی داروها اگر فرد حامله یا در حال شیر دادن باشد توصیه نمیشوند. برخی برای کودکان استفاده نمیشوند. پزشک کمک کننده برای یافتن داروی صحیح برای شما میباشد.

 

داروهای از بین برنده درد

 

برای گرفتن بهترین نتیجه، داروهای ضد درد را به همان زودی که شما تجربه علائم و نشانه های سردرد میگرن میکنید شروع کنید.ممکن است کمک کننده باشد اگر شما بعد از مصرف آنها در یک اتاق تاریک استراحت یا بخوابید. اینها شامل:

 

-          داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی(NSAIDs)  . این داروها، مانند ایبوپروفن، یا آسپرین، ممکن است کمک به راحت شدن از میگرن های ملایم کند . داروهای به بازار آمده مخصوص برای میگرن، مانند ترکیبات استامینوفن، آسپیرین، کافئین(Ecedrin Migraine) ، همچنین ممکن است موجب راحتی از میگرن های متوسط شوند، اما به تنهایی برای میگرن های شدید موثر نیستند. اگر داروهای بر پیشخوان داروخانه ها کمک کننده نبود، پزشک شما ممکن است توصیه به نوع قوی تری از همان دارو را کند. اگر به مدت طولانی و زیاد استفاده شوند، NSAIDs می توانند منجر به ایجاد زخم ها شوند، و خونریزی از دستگاه گوارش و سردرد های ارجاعی شوند.

 

-          تریپتان ها Triptans . سوماتریپتان sumatriptan(Imitrex) اولین دارویی بود که برای درمان میگرن توسعه یافت.آن مشابه عمل سروتونین با باند شدن به گیرنده های سروتونینی انجام میدهد و موجب تنگ شدن عروق خونی میگردد. سوماتریپتان به صورت خوراکی، مصرف بینی، تزریقی در دسترس است. نوع تزریقی آن سریعتر از انواع دیگر داروهای ضد میگرن عمل میکند- کمتر از 15 دقیقه- و در خیلی از موارد موثر است. اما تزریقات ممکن است دردناک و نا مناسب باشد.

از زمان ورود سوماتریپتان ، تعدادی داروهای مشابه نیز در دسترس است، شامل ریزاتریپتانrizatriptan ، ناراتریپتانnaratriptan  ، زولمی تریپتانZolmitriptan ، آلموتریپتانalmotriptan، فرواتریپتانfrovatriptan، التریپتانeletriptan. این مواد جدید ایجاد راحتی از درد در خلال 2 ساعت برای اغلب افراد میکنند، و ایجاد عوارض جانبی کمتر و سردردهای ارجاعی کمتر میکنند. عوارض جانبی تریپتان ها شامل تهوع، سرگیجه، و ضعف عضلانی و بندرت، سکته و حمله قلبی می باشد.

 

-          ارگوت هاErgots  . داروهای مانند ارگوتامین و دی هیدروارگوتامین(DHE 45) و دی هیدرو ارگوتامین به صورت اسپری بینی (Migranal) کمک به از بین رفتن درد میکند. این داروها ممکن است عوارض جانبی بیشتری از تریپتان ها داشته باشند.

 

-          داروهای ضد تهوع.متوکلوپرامید برای تهوع و استفراغ همراه با میگرن موثر است ولی نه برای درد خود میگرن. آن همچنین باعث تخلیه بهتر دستگاه گوارش شده، که منجر به جذب بهتر و عمل سریعتر خیلی از داروها میگردد. وقتی که در ابتدای میگرن استفاده میگردند خیلی موثر است یا حتی در زمان پیش درآمد قبل از شروع سردرد . داروهایی مانند پروکلرپرازین، کلرپرومازین، پرومتازین و هیدروکسی زین همچنین می توانند موجب از بین رفتن تهوع شوند ولی تاثیری بر تخلیه معده ندارند.

 

داروهای پیشگیری کننده

 

داروهای پیشگیری کننده می توانند شدت، تکرار، زمان طول کشیدن میگرن را کاهش دهند و ممکن است باعث افزایش تاثیر داروهای ضد درد که در خلال حمله میگرن استفاده می شوند گردند. در اغلب موارد، داروهای پیشگیری کننده سردرد را به طور کامل از بین نمیبرند، و برخی از آنها می توانند عوارض جانبی وخیم داشته باشند. برای گرفتن بهترین نتیجه ، داروها را بر اساس تجویز پزشک مصرف کنید:

 

-          داروهای قلبی عروقی. بتابلوکرها- که معمولا برای درمان فشار خون بالا و بیماری قلبی عروقی بکار میروند – میتوانند شدت و دفعات میگرن را کاهش دهند.این  داروها به عنوان اولین خط درمان استفاده میشوند.مسدود کننده های کانال کلسیم، دسته دیگری از داروهای قلبی عروقی، بخصوص وراپامیل(isoptin) ، همچنین ممکن است سودمند باشد. بعلاوه داروهای ضد فشار خونlisinopril و candesartan داروهای مفید پیشگیری کننده از میگرن هستند. تحقیقات دقیقا درک نکرده است که چرا همه این داروهای قلبی عروقی از میگرن جلوگیری میکنند. عوارض جانبی میتواند شامل سرگیجه، گیجی یا سبکی سر باشد.

 

-          ضد افسردگی ها. اغلب ضد افسردگی ها برای کمک به پیشگیری از انواع سردرد ها خوب هستند، از جمله میگرن. موثرترین آنها شامل ضد افسردگی های سه حلقه ای، مانند آمی تریپتیلین، نورتریپتیلین و پروتریپتیلین هستند. این داروها در میان اولین خط درمانی قرار میگیرند و موجب کاهش میگرن به وسیله تاثیر بر میزان سروتونین و دیگر مواد شیمیایی مغز میکنند. ضد افسردگی های جدیدتر ، هرچند که، عموما آنقدر برای پیشگیری از میگرن میگرن مفید نیستند. لزومی ندارد که شما افسرده باشید تا بتوانید از این داروها سود ببرید.

 

 

-          داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی(NSAIDs) . گرفتن منظم داروهای پیشخوانی ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن ممکن است باعث کاهش دفعات میگرن شود. اگر این داروها کمک کننده نبود، پزشک شما ممکن است توصیه نوع قوی تری از همین دارو را بکند. هرچند، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ممکن است خطر اتفاقات قلبی و عروقی را در شما افزایش دهد، مانند حمله قلبی و سکته. بعلاوه، استفاده طولانی مدت از این داروها می تواند منجر به زخم ها و دیگر مشکلات دستگاه گوارش شود، مانند خونریزی معده . قبل از مصرف این داروها به صورت منظم با پزشک خود صحبت کنید حتی در مورد تنوع داروهای تجویز نشده .

 

-          داروهای ضد تشنج.با دلایل نامشخص، برخی داروهای ضد تشنج، مانند دیوالپورکس سدیمdivalproex sodium ، والپوریک اسیدValproic acid و توپیرامات، که برای درمان سرع استفاده می شوند و بیماریهای دو قطبی به نظر میرسد که از میگرن پیشگیری کنند.گاباپنتین(Neurontin) ، دیگر داروی ضد ضد تشنج ، به عنوان خط دوم درمانی هست. استفاده از مقادیر زیاد این داروها بسته به اینکه کدامیک مصرف کنید ، ممکن است موجب عوارض جانبی مانند تهوع و استفراغ، اسهال، دردهای شکمی، ریزش مو و سرگیجه شوند.

 

 

-          سیپروهپتادینCyproheptadine . این داروی ضد حساسیت به صورت اختصاصی تاثیر بر فعالیت سرتونین دارد. پزشکان اغلب اوقات آنرا به بچه ها به عنوان یک اقدام پیشگیری کننده میدهند.

 

-          سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس)Botox  . برخی افراد که برای رفع چین و چروک صورت از تزریق بوتاکس استفاده کرده اند متوجه شده اند که سردرد آنها بهبود یافته است. هرچند که مشخص نیست که که واقعا بوتاکس چه تاثیری بر سردرد آنها دارد. آن ممکن است موجب تغییراتی در سیستم عصبی شود که تمایل به سردرد میگرن را بیشتر میکند داشته باشد. تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

 

پیشگیری

 

خواه شما داروی پیشگیری کننده مصرف می کنید یا نه، شما می توانید از تغییر در شیوه زندگی سود برده و کمک به کاهش تعداد و شدت میگرن کنید. یک یا بیشتر این پیشنهادات می تواند برای شما کمک کننده باشد:

 

-          پرهیز از برانگیزاننده ها. از غذاهایی که قبلا موجب بروز سردرد شما در قبل شده پرهیز کرده و غذاهای دیگری استفاده کنید. اگر عطر ها و رایحه ها مشکل ساز هستند از آنها دوری کنید.در کل، سعی کنید که یک الگوی ثابت و منظم خواب و غذای منظم داشته باشید.

 

-          ورزش منظم. ورزش های هوازی منظم باعث کاهش تنش شده و می تواند کمک به پیشگیری از میگرن کند. اگر پزشک شما موافق باشد، هر ورزش هوازی را که لذت می برید را انتخاب کنید، شامل راه رفتن، شنا و دوچرخه سواری. آهسته گرم شوید، چون ورزش های ناگهانی و شدید می تواند موجب سردرد گردد.

 

 

-          کاهش دادن اثر استروژن. اگر شما زنی با میگرن هستید و استروژن به نظر میرسد که سردرد شما را آغاز یا بدتر میکند، یا یک سابقه خانوادگی از سکته و فشار خون دارید، شما می توانید مقدار استروژن را کاهش داده یا از آن پرهیز کنید. این داروها شامل قرصهای ضد حاملگی و هورمون های جایگزین درمانی می باشند. با پزشک خود صحبت کنید در مورد بهترین جایگزین یا مقدار برای شما.

 

-          ترک سیگار. اگر سیگار میکشید در باره ترک آن با پزشک خود صحبت کنید. سیگار کشیدن می تواند موجب بروز و بدتر شدن سردرد میگرن شود.

 

مراقبت های فردی

 

مراقبت های فردی می تواند کمک به راحت شدن از درد میگرن گردد. این کمک کننده ها به سردرد را سعی کنید استفاده کنید:

 

-          یک دفترچه خاطرات کمک کننده به شما خواهد بود که مشخص کنید چه موادی موجب شروع سردرد در شما میشود. زمان شروع سردرد و چه مقدار طول میکشد و اگر هیچ چیز باعث بهبودی شد یاداشت کنید. مطمئن شوید که پاسخ های شما به استفاده از هر دارویی را یاداشت کرده اید. همچنین توجه به نوع غذایی که در 24 ساعت گذشته شما خورده اید قبل از شروع سردرد داشته باشید، هر استرس غیر معمول، و چگونه احساس میکنید و در زمان شروع سردرد چه اقدامی انجام میدهید. اگر شما تحت استرس هستید ، به پزشک خود بگویید.

 

-          از ورزش های شل کننده عضلات استفاده کنید. شل کردن ماهیچه ها، مدیتیشن و یوگا به هیچ وسایلی نیاز ندارد. شما می توانید آنها را در کلاس یاد بگیرید یا در خانه با استفاده از نوار یا کتاب یاد بگیرید. یا حداقل نیم ساعت در روز را به کارهایی که شما را راحت و شل میکند بپردازید- مانند گوش کردن به موسیقی، باغبانی، دوش گرفتن، یا مطالعه.

 

 

-          خواب کافی داشته باشید، ولی بیش از حد نخوابید. نیاز روزانه به خواب در بزرگسالان 7 تا 9 ساعت خواب شب است.

 

-          استراحت کنید و راحت باشید. اگر امکان پذیر باشد، در یک اتاق تاریک و ساکت استراحت کنید وقتی که شما احساس می کنید که سردرد به سراغ شما می آید. یک کیسه یخی که در پارچه پیچیده شده باشد را پشت گردن خود قرار دهید و فشار ملایمی را بر ناحیه دردناک سر وارد نمائید.

 

 

 

مهارت های کنار آمدنی

 

زندگی با میگرن یک چالش روزانه است. سردرد ها میتوانند هم ناتوان کننده و هم غیر قابل پیش بینی باشند و ممکن است تداخل با شغل شما، ارتباط شما با خانواده و دوستان، و بطور کلی کیفیت زندگی داشته باشند. اگر چه درمانهای جدید انتخاب های بیشتری را برای مدیریت درد پیشنهاد میکنند، شما ممکن است هنوز سردرد های ناتوان کننده ای بگیرید. شما همچنین گاهی احساس اضطراب و افسردگی را دارید. این انتخاب ها کمک به کنار آمدن شما میکند:

 

-          مشاوره. یک مشاور یا درمانگر میتواند روش ها را به شما آموزش دهد تا استرس را مدیریت کنید و بر درد فائق آیید.درمان خانوادگی می تواند کمک به افراد در زندگی شما کند که بیشتر در مورد میگرن بدانند.

 

-          گروه های حمایتی. مانند خیلی از افراد با میگرن، شما ممکن است دریابید که این گروه ها یک منبع خوب و سودمند از اطلاعات همراه با حمایت خواهد بود. اعضای گروه معمولا آخرین اطلاعات را در مورد درمانهای دارویی، مراقبت های فردی یا شیوه های تکمیلی دارند. پزشک ممکن است شما را در ارتباط با یک گروه در محل خود قرار دهد. سایت های اینترنتی نیز وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید.

 

 

-          توازن. سعی کنید که استفاده از داروها را متوازن کنید با استفاده از ورزش منظم، تکنیک های شل کردن و راحت بودن، غذاهای مفید و استراحت کافی. حداقل نیم ساعت در روز را برای استراحت و آرامش قرار دهید.

 

داروهای تکمیلی و جایگزین

 

درمان های غیر تجاری ممکن است مفید باشد در صورتی که شما سردرد مزمن دارید:

 

-          طب سوزنی. در میان دیگر فواید، طب سوزنی می تواند کمک کننده برای سردرد باشد. این درمان از سوزن های یکبار مصرف نازک استفاده میکند که عموما موجب درد کم یا بدون درد و ناراحتی است.

 

-          بیوفید بک. پس خوراند زیستی آشکار شده که مخصوصا در از بین بردن سردرد میگرن موثر است. این شیوه راحت کردن و شل کردن از وسایل مخصوصی برای آموزش اینکه چگونه اغلب پاسخ های فیزیکی را مانند تنش ماهیچه ای کنترل کنید و تحت نظر داشته باشید استفاده میکند.

 

 

-          ماساژ. اگرچه ماساژ یک راه جالب برای کاهش استرس و از بین بردن تنش است ، ارزش آن در درمان سردرد ها هنوز کاملا مشخص نیست. برای افرادی که ماهیچه های سفت و دردناک در پشت سر، گردن و شانه ها دارند، ماساژ می تواند به از بین بردن سردرد کمک کند.

 

-          داروهای گیاهی، ویتامین ها و املاح معدنی. دلایل کمی در دست است که داروی گیاهی گل مینا یا گل چشم گاوfeverfew(Tanacet,Tenliv)  وbutterbur(Dolomed,Petadolex,Petadolor) ممکن است از میگرن پیشگیری کنند یا شدت آن را کاهش دهند. یک مقدار بالای ریبافلاوین(ویتامین ب-12) همچنین از میگرن توسط اصلاح کمبودهای ظریف در سلول های مغزی جلوگیری میکنند. منیزیوم سولفات خوراکی میتواند تعداد دفعات سردرد را در برخی افراد کاهش دهد، اگرچه مطالعات همگی موافق این موضوع نیست. بعلاوه، تزریق سولفات منیزیوم به نظر میرسد در برخی افراد در خلال سردرد حاد کمک کننده باشد، و آنها در افرادی که میگرن با کمبود منیزیم دارند کمک کننده است. از پزشک خود بخواهید که این درمان ها برای شما صحیح است. از داروهای گل مینا و butterbur اگر حامله هستید استفاده نکنید.

 

 

-          دستکاری مهره های گردن. مطالعات علمی و دقیقی در دسترس نیست که ثابت کند که کرایوپراکتیک یا دستکاری های دیگر ستون فقرات موثر در درمان میگرن باشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.