روان پزشک-متخصص اعصاب وروان

دکتر محمد رضا شمس انصاری

روان پزشک-متخصص اعصاب وروان

دکتر محمد رضا شمس انصاری

اعتیاد جنسی

اعتیاد جنسی


کارشناسان در حال مطالعه روی اثرات روانی دیدن عکس و فیلم های محرک جنسی(pornogeraphy)  هستند.آنها معتقدند که دیدن این صحنه ها می تواند اعتیاد آور باشد و برای سلامت روحی افراد مضر است و  از اصطلاح سمی بودن(toxic)  برای افراد استفاده میکنند... و اثر ان را با کوکائین مقایسه کرده اند.

یک روانپزشک معتقد است که با دیدن مکرر این صحنه ها.. شخص بطور نا خود آگاه به انجام  ارضاء جنسی از طرق  غیر عادی تمایل پیدا میکند.. مثل: سکس با حیوانات, سکس گروهی, و سادومازوخیسمی با شریک جنسی خودش که یکجور انحراف جنسی تلقی میشود

سادو مازوخیسم جنسی

 قبل از اینکه اینترنت گسترش پیدا کند..شما برای اینکه به این تصاویر دسترسی داشته باشید.. مجبور بودید  مجله سکسی بخرید.. یا فیلمی را اجاره کنید( البته منظور در کشور های خارجی).. اما اکنون 420 میلیون سایت شخصی سکسی در اینترنت وجود دارد( قبل از فیلترینگ اینترنت در ایران).

شکی نیست که دیدن این تصاویر روی زندگی فرد اثر منفی واضحی دارد( خارج از مسائل روانی نامطلوب).. مثل: استفاده اعتیاد آور از کارت اعتباری, بی خوابی, انجام ندادن مسئولیت های روزانه. از طرف دیگر بعضی روانپزشکان مایل هستند از وآژه وسواس استفاده کنند تا اعتیاد...گرچه گاهی افتراق بین اعتیاد و  وسواس ممکن نیست.

اما این تشخیص  اهمیت زیادی دارد.خیلی از افرادی  که  این مقالات رو تحت عنوان اعتیاد به سکس مطالعه می کنند و روی خودشون امتحان می کنند.. احساس میکنند به سکس اعتیاد پیدا کرده اند.

اما هنوز تعریف  روانپزشکی واضحی از اعتیاد به سکس نداریم.از طرف دیگر روانپزشکان دیگری معتقدند که باید همان معیار هائی که برای اعتیاد به قمار و مواد مخدر و محرک بکار میرود  رو برای اعتیاد به سکس نیز استفاده کنیم. روانپزشکانی که با چنین بیمارانی سروکار دارند..  معتقدند که اونها بیمارانشان رو مثل  سایر معتادان درمان میکنند.این روانپزشکان معتقدند که همان طور که در اعتیاد به مواد مخدر.. نیاز به استفاده از مواد بیشتری برای کسب رضایت روانی هست...

که در این مسئله هم وجود دارد و  بیمار برای کسب همان احساس قبلی  خودش نیاز دارد که وقت بیشتری برای این مسئله بگذارد و پروسه معیوب بیشتری ایجاد میشود.

 

علتی که باعث مراجعه به  تصاویر دور از اخلاق جنسی ذکر شده اینها هستند:

1- دیدن جنبه تفریحی سکسی که در رویاها تصور می کنند.

2-در افراد متاهل چون نمی توانند نوع خاصی از سکس  را با شریکشان مطرح کنند ... در کتب و مجلات و فیلم و سایت ها جستجو می کنند.

3-تحریک انها برای خود ارضائی

علت دیگر مراجعه افراد به چنین تصاویری. ان است که انها از قبل دوست داشتند که  روش خاص مقاربت جنسی را با شریکشان داشته باشند.. اما به دلائلی نتونسته اند...

یکی دیگر از دلائل  مراجعه به تصاویر غیر اخلاقی تحریک شدن برای انجام خود ارضائی است.

 

پورنو گرافی- اولین تغییر(اعتیاد)

اولین تغییری که رخ می‌دهد، اثر اعتیادی است. مصرف‌کننده هرزه‌نگاری به آن معتاد می‌شود. وقتی آنها یک بار از مطالب هرزه استفاده کنند، دوباره به آن رجوع می‌کنند و این روند، بارها و بارها تکرار می‌شود. به نظر می‌رسد که این مطالب،یک محرک قدرتمند جنسی برمی‌انگیزد که به دنبال آن، آزادسازی شهوت، اغلب توسط استمنا صورت می‌گیرد. هرزه‌نگاری، تصویر بسیار قدرتمند و هیجان‌آلودی ایجاد می‌کند که دائماً به ذهن فرد خطور می‌کند و او آنها را در مخیله خود تفصیل می‌دهد.


افراد به هنگام اعتیاد به هرزه‌نگاری، به تنهایی نمی‌توانند از شر آن خلاص شوند و آن را کنار بگذارند. علی‌رغم این که این اعتیاد، عواقب وخیمی‌مثل طلاق، از دست دادن خانواده و مواجهه با قانون (در موارد تهاجمات جنسی، آزار یا سوء استفاده از همکاران) را به دنبال دارد.
همین طور پی بردم که بسیاری از بیماران من که دارای درجه هوشی بالایی بودند، آسیب‌پذیرتر بودند، شاید علت آن، قدرت خیال پردازی آنان بود که آنها را بیشتر به اعتیاد نزدیک می‌ساخت. در حالی که هر مردی در این مورد آسیب پذیر است، اما تجربه من نشان می‌دهد که وکلا، حسابدارها و افراد مرتبط با رسانه‌ها، در برابر این اعتیادات، بیشتر آسیب پذیر هستند. 
با این وجود، گروهبان باب ناوارو که مدت طولانی بازرس صنعت هرزه‌نگاری در دپارتمان پلیس لس‌آنجلس بوده است، می‌گوید: «قبول داشته باشید یا نداشته باشید، هر چه قدر افراد، باسوادتر باشند، به هرزه‌نگاری‌های بیشتری معتاد می‌شوند و البته پول بیشتری هم خرج آن می‌کنند.
افراد بسیاری اعتراف کرده‌اند که اعتیاد افراطی به این مطالب داشته‌اند و کل زندگی‌شان را صرف آن کرده‌اند؛ ساعت‌ها استمنا کرده‌اند و همیشه به دنبال موارد وقیحانه‌تر می‌گردند. همانند یک معتاد الکلی یا افیونی، آنها همواره به دنبال ارضای بیشتر و مطالب مستهجن‌تر هستند، اما زمان بیشتری طول می‌کشد که ارضا شوند و OK را بگویند.

برای غیر معتادان، فهم طبیعت کاملاً تحریک شده معتادان جنسی، دشوار است. هنگامی‌که «موج» آنها را می‌گیرد، هیچ چیز نمی‌تواند آنها را از کار خود باز دارد، چه نگاه کردن به مطالب مستهجن همراه با استمنا باشد، چه عمل جنسی با فاحشه‌ها، و چه تجاوز به کودکان یا یک زن باشد. 
یک مثال می‌تواند در توصیف این مسأله کمک ساز باشد: رالف، یک معتاد جنسی است که 12 سال پیش ازدواج کرده و دارای سه بچه است. او در انجام مراسم مذهبی خود فعال بوده و صادقانه به اصول والای اخلاقی پای بند بود. او به «ده فرمان» اعتقاد داشت و با زنا مخالف بود.
وقتی که هرزه‌نگاری به زندگی او وارد شد، منجر به اعمال جنسی او با فاحشه‌ها شد. بعد از هر عمل، او از خدا درخواست مغفرت می‌کرد و گریه می‌کرد که این کار را دیگر تکرار نخواهد کرد، اما دوباره مرتکب این عمل می‌شد.
از آنجا که مقدمه هر عمل زناکارانه، استفاده از هرزه‌نگاری است، ما تصمیم گرفتیم که او را از وابستگی به این مطالب مستهجن رها سازیم. من از او خواستم که برای من یک چک هزار دلاری بنویسد، مبنی بر این که اگر 90 روز از هرزه‌نگاری‌ها استفاده نکرد، من چک را به او پس بدهم. الف دوست داشت پولش را از دست ندهد و کاملاً از راهبرد ما پیروی می‌کرد.
او می‌گفت: «هیچ راهی برای دیدن فیلم‌ها و مجلات کثیف برای من وجود ندارد، چرا که من می‌دانم با این کار، هزار دلار را از دست خواهم داد.»
او تا مدتی به طرز فوق العاده ای در برابر وسوسه‌ها مقاومت کرد، ولی در روز هشتاد و هفتم و در یک سفر تجاری، دوباره به مطالب مستهجن روی آورد و به یک فروشگاه کتاب مراجعه کرد و به مدت 90 دقیقه عنان از کف داد.

وقتی که هفته بعد او را دیدم، گریه کنان اعتراف کرد که هزار دلار را از دست داده است.
از آنجا که او 87 روز سنجیده عمل کرده بود، من به او یک فرصت دیگر دادم. بنابراین، یک دوره 90 روزه جدی دیگر را آغاز کردیم. ما هر دو معتقد بودیم که اگر او توانسته 87 روز پاک بماند، مطمئناً می‌تواند 90 روز دیگر هم این کار را انجام دهد، خصوصاً این که، این کار به معنای بازگشت 1000 دلار او بود.
این بار او فقط 14 روز دوام آورد.

او پول خود را از دست داد و من آن را صرف کارهای خیریه کردم. او شدیداً تعهد داده بود تا اعتیاد خود را ترک کند تا بتواند زندگی خود را حفظ کند و به مبانی مذهبی خود پای بند بماند، اما موضوع این نبود.
به عقیده من، اگر او ده هزار دلار هم به من می‌داد، دوباره خلف وعده می‌کرد. هنگامی‌که موج شهوت آنها را فرا می‌گیرد، به پیامدها و هزینه‌های ان بی توجهند. اعتیاد آ ن‌ها به طور مجازی بر زندگی آنها حکم می‌راند..

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.