روان پزشک-متخصص اعصاب وروان

دکتر محمد رضا شمس انصاری

روان پزشک-متخصص اعصاب وروان

دکتر محمد رضا شمس انصاری

اعتیاد به اینترنت و کامپیوتر

اعتیاد به اینترنت و کامپیوتر-علایم، نشانه ها و درمان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین،‌ زمانی که شما با دوستان اینترنتی خود نسبت به دوستان واقعی خود احساس بهتری دارید یا وقتی نمی توانید خود را از بازی های رایانه ای یا جستجوی دایم در اینترنت دور کنید حتی زمانی که احساس می کنید این وابستگی عواقب منفی در زندگی شما دارد، این همان حالتی است که به آن اعتیاد به اینترنت و کامپیوتر می گویند.

اعتیاد به اینترنت و کامپیوتر جنبه های متفاوتی را در برمی گیرد:

اعتیاد به ارتباطات مجازی: اعتیاد به شبکه های اجتماعی، گفتگوهای آنلاین (چت) و ارتباطات تصویری مجازی می تواند مهمتر از ارتباطات واقعی شما با دوستان و خانواده شما محسوب شوند.

وابستگی شبکه ای: مانند وابستگی به بازی های آنلاین، تجارت و خریدهای اینترنتی از سایت هایی مانند ای-بی که اغلب منجر به مشکلات مالی و شغلی می شود.

حجم زیاد اطلاعات: وابستگی به جستجوی اطلاعات در اینترنت منجر به کاهش بهره وری و ارتباطات واقعی کمتر با دوستان و خانواده می شود.

اعتیاد به کامپیوتر: که شامل وابستگی به بازی های خشونت آمیز آفلاین می شود.

استفاده سالم در مقابل استفاده ناسالم از اینترنت:

اینترنت اطلاعات وسیع و متنوعی را در اختیار افراد قرار می دهد که امروزه می توان از طریق موبایل، تبلت ، لپ تاپ و کامپیوتر به آن دسترسی داشت. ایمیل، وبلاگ، شبکه های اجتماعی و سیستم های گفتگوی آنلاین ، به افراد اجازه گفتگو درباره هر موضوعی را می دهد. اما چه میزان استفاده از اینترنت را می توان وابستگی نامید؟

میزان استفاده هر فرد از اینترنت متفاوت می باشد. گاهی نیاز دارید برای کار خود به میزان زیادی از اینترنت استفاده کنید یا حتی برای ارتباط با دوستان و خانواده خود که در مکان هایی بسیار دورتر از شما زندگی می کنند، دایما از سایت های شبکه اجتماعی استفاده کنید.گذراندن زمان های طولانی در اینترنت وقتی می تواند به مشکل تبدیل شود که شما را از توجه به زمان غافل کرده، باعث شود شما ارتباطات واقعی خود را نادیده گرفته یا حتی فراموش کنید، کار یا مدرسه و سایر مسایل مهم در زندگی را بی اهمیت تلقی کنید. اگر شما وابستگی به استفاده از اینترنت را علیرغم عواقب منفی آن در زندگی واقعی، تکرار کنید این همان زمانی است که باید به فکر ایجاد یک تحول و تعادل جدید در زندگی خود باشید.

عوامل خطرزا در اعتیاد به کامپیوتر و اینترنت:

شما در معرض خطر اعتیاد به اینترنت هستید اگر:

  • ·     از اضطراب و نگرانی رنج می برید. از اینترنت استفاده می کنید تا خودتان را از نگرانی و ترس دور کنید. اختلال اضطراب از جمله وابستگی وسواسی می تواند به بازبینی مکرر صندوق ایمیل و همچنین وابستگی دایم به استفاده از اینترنت مربوط باشد.
  • ·     افسرده هستید. اینترنت می تواند راه فراری از احساس افسردگی باشد اما گذراندن زمان های طولانی در اینترنت می تواند نتیجه معکوس داده و شرایط را بدتر کند و منجر به ایجاد استرس و احساس تنهایی در فرد شود.
  • ·     ممکن است به چیزهای دیگر اعتیاد پیدا کنید. بسیاری از افراد معتاد به اینترنت از اعتیادهای دیگر نیز رنج می برند از جمله اعتیاد به مواد مخدر، الکل و قمار
  • ·     از حمایت های اجتماعی محروم می شوید. فرد وابسته به اینترنت به استفاده از سایت های شبکه اجتماعی، پیغام های کوتاه و سریع یا بازی های آنلاین وابسته است چون این نوع ارتباطات را راهی امن برای برقراری ارتباطات جدید و ایجاد حس اعتماد کاذب می دانند.
  • ·     به یک فرد غمگین تبدیل می شوید. علت هم این است که استفاده از اینترنت راهی ساده تر برای دوستیابی می باشد که در طولانی مدت عامل ایجاد افسردگی در فرد می شود.
  • ·     به فردی کم تحرک و ساکن تبدیل می شوید: همانند فرد معلولی می شوید که از انجام برخی فعالیت های جسمی ناتوان است و ترجیح می دهد بیشتر زمان خود را در خانه و در تنهایی خود بگذراند.
  • ·     پر از استرس هستید. برخی افراد از اینترنت برای تخلیه استرس خود استفاده می کنند غافل از اینکه افراط در این امر می تواند اثر معکوس داشته باشد. هرچه قدر زمان بیشتری را در اینترنت صرف کنید، میزان استرس شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 

علایم و نشانه های اعتیاد به اینترنت و کامپیوتر:

 

این علایم و نشانه ها از فردی به فرد دیگر متغیر می باشد. اما نشانه های کلی برای تشخیص این وابستگی وجود دارد:

  • ·     عدم توجه به گذر زمان: آیا وقتی به ساعت خود نگاه می کنید متوجه می شوید زمان بسیار بیشتری را در اینترنت نسبت به آنچه در ابتدا برنامه ریزی کردید،گذرانده اید؟ آیا از اینکه زمانی که در اینترنت هستید کسی برای شما مزاحمتی ایجاد کند عصبانی می شوید؟
  • ·     ایجاد مشکل در انجام دادن کامل تکالیف مدرسه، کارهای خانه یا پرونده های کاری. ممکن است شب ها تا دیر وقت بیدار بمانید چون وقت نکرده اید در طول روز در زمان تعیین شده کاری را که باید انجام می دادید، تکمیل کنید و علت آن هم صرفا مشغول بودن در اینترنت بوده.
  • ·     جدایی از دوستان و خانواده: آیا زندگی اجتماعی برای شما عذاب آور شده چون باعث اختلال در استفاده شما از اینترنت و کامپیوتر می شود؟ آیا دوستان و خانواده خود را نادیده می گیرید؟ آیا تمایل دارید کسی در زندگی واقعی شما نباشد تا از احساس شما نسبت به دوستان مجازیتان با خبر شود؟
  • ·     نسبت به استفاده بیش از حد از اینترنت احساس گناه می کنید. آیا از اینکه همسر یا والدینتان دایما به شما به خاطر استفاده طولانی از اینترنت و کامپیوتر غر می زنند، خسته اید؟ آیا در مورد اینکه چه میزان از وقت خود را در اینترنت می گذرانید به خانواده یا رییس خود دروغ می گویید؟
  • ·     زمانی که در حال انجام فعالیت های اینترتی هستید، احساس سرخوشی می کنید. آیا از اینترنت به عنوان مفری برای احساس افسردگی، غم یا هیجان استفاده می کنید؟ آیا تا به حال تلاش کرده اید زمان استفاده از اینترنت را محدود کنید اما موفق نشده باشید؟

 

 علایم و نشانه های جسمی استفاده از اینترنت:


  • ·         مچ درد و دست دردهای مزمن
  • ·         خشکی چشم و ضعف در بینایی
  • ·         کمر درد ، گردن درد و سردردهای جدی
  • ·         اختلال شدید خواب
  • ·         افزایش یا کاهش وزن غیرطبیعی

 

نکاتی برای خود درمانی اعتیاد به اینترنت:

 

  • ·     شناخت مشکلات اساسی که عامل اعتیاد شما به اینترنت می باشد.اگر شما از افسردگی، استرس یا اضطراب رنج می برید به عنوان مثال، اعتیاد به اینترنت می تواند راهی برای تسکین موقت باشد. آیا تا به حال مشکلاتی با سوء مصرف الکل و مواد مخدر داشته اید؟ آیا نوع وابستگی شما به اینترنت یادآور وابستگی شما به الکل و مواد مخدر است؟

اگر اینگونه است شرکت در درمان های گروهی بیشتر توصیه می شود.

 

  • ·         مهارت ارتباط با دیگران را در خود افزایش دهید.

شاید پناه آوردن به اینترنت یکی از راه های کنار آمدن با استرس یا احساس عصبانیت باشد. یا شاید با ارتباط برقرار کردن با دیگران مشکل دارید و یا حتی در زندگی واقعی فرد خجالتی هستید. مهارت سازی در این زمینه ها می تواند به شما کمک کند که با این مشکلات بدون پناه بردن به اینترنت کنار بیایید و برای رفع آنها تلاش کنید.

 

  • ·         شبکه های حمایتی خود را تقویت کنید.

هرچه قدر ارتباطات واقعی بیشتری داشته باشید، احتیاج کمتری به اینترنت برای تعاملات اجتماعی دارید.در طول هفته زمان هایی را به خانواده و دوستان خود اختصاص دهید.

 اگر خجالتی هستید، سعی کنید دوستانی با اهداف مشترک پیدا کنید مانند تیم ورزشی، کلاس آموزشی، گروه های کتاب خوانی و ....

 

عادت استفاده از اینترنت را مرحله به مرحله تغییر دهید

 

  • ·     برای استفاده از اینترنت هدف گذاری کنید. برای مثال، می توانید ساعت کوک کنید، فقط در ساعات خاصی از روز آنلاین شوید. یا خود را متعهد کنید که سر ساعت مشخصی از شب کامپیوتر، لپ تاپ یا موبایل خود را خاموش کنید. یا هرگاه کارها و تکالیف خود را کامل انجام دادید به عنوان جایزه مدتی را در اینترنت بگذرانید.
  • ·     استفاده از اینترنت را با فعالیت های سالمتری جایگزین کنید. اگر خسته یا تنها هستید، به غیر از استفاده از اینترنت راه های دیگری را برای پر کردن آن امتحان کنید مانند بیرون رفتن با یک همکار، ثبت نام در یک کلاس یا دعوت کردن دوستانتان.
  • ·     از خودتان بپرسید " زمانی  که از  اینترنت استفاده می کنم، چه چیزی را از دست می دهم؟" نام این فعالیت ها را بنویسید و ساعات استفاده از اینترنت را کم کنید تا به انجام آنها برسید.
  • ·         با جهان واقعی در ارتباط باشید. به دکه روزنامه فروشی، کتابفروشی ، موزه و تئاتر بروید.
  • ·     از اینترنت به عنوان ابزاری برای رسیدن به هدف استفاده کنید. در نظر داشته باشید با چه هدفی کامپیوتر را روشن کرده و وارد اینترنت شده اید و بعد از اتمام جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، آن را رها کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.